Η είδηση που "έβγαλε" το Βρετανικό BBC για την αλλαγή της γλώσσας διδασκαλίας στα Ιταλικά πανεπιστήμια από ιταλικά σε αγγλικά, αποτελεί μεν αρνητική τάση, δεν αποτελεί δε καθόλου είδηση για όσους παρακολουθούν συστηματικά το πεδίο της εκπαίδευσης. Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύεται στο ηλεκτρονικό έντυπο κάτω από την στήλη που αφορά τις επιχειρηματικές δραστηριότητες (BUSINESS) είναι τόσο ειρωνικό όσο το γεγονός ότι σχολιάζω το εν λόγω άρθρο… στην ελληνική!
Το άρθρο ( http://www.bbc.co.uk/news/business-17958520 ) παραθέτει μια σειρά από λόγους υπέρ της απόφασης του πανεπιστημίου του Μιλάνου να προχωρήσει σε αυτή την απόφαση υιοθέτησης της αγγλικής ως της μοναδικής επίσημης γλώσσας του πανεπιστημίου. Επικαλούμενο τον ίδιο τον πρύτανη του πανεπιστημίου (το Πολυτεχνείο του Μιλάνου είναι ένα από τα αρχαιότερα πανεπιστήμια της Ιταλίας με σημαντική παράδοση στην αρχιτεκτονική) αλλά και μια φοιτήτρια, ο ανταποκριτής του BBC (για θέματα εκπαίδευσης) παρουσιάζει το όλο εγχείρημα ως ένα "παράθυρο ευκαιρίας" προβλέποντας μάλιστα ότι στα επόμενα χρόνια και άλλα ιταλικά πανεπιστήμια θα ακολουθήσουν αυτή την πορεία.
Υπενθυμίζω, ότι το ζήτημα της γλώσσας διδασκαλίας στα πανεπιστήμια δεν είναι καινούργιο. Για διαφορετικούς λόγους εμφανίζεται κατά καιρούς. Στην Κύπρο εμφανίστηκε έντονα με την ίδρυση του πρώτου δημόσιου πανεπιστημίου και αφορούσε την υιοθέτηση ή όχι της τουρκικής ως επίσημης γλώσσας του πανεπιστημίου μαζί με την ελληνική. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τόσο οι υποστηρικτές όσο και οι πολέμιοι αυτής της πρότασης χρησιμοποιούσαν το ίδιο επιχείρημα... το θέμα της ταυτότητας του πανεπιστημίου. Έβλεπαν δηλαδή το θέμα της γλώσσας ως βασικό στοιχείο ταυτότητας για το ίδρυμα, που δεν είχε να κάνει τόσο με την ακαδημαϊκή του ταυτότητα, αλλά με την ταυτότητα που το κράτος ή το παρακράτος ήθελε να προσδώσει στο ίδρυμα ως το μοναδικό κρατικό ανώτατο ίδρυμα εκπαίδευσης.
Η σημερινή τάση αλλαγής της γλώσσας διδασκαλίας βασίζεται σε ένα εντελώς διαφορετικό συλλογισμό… στο ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να αποτελούν το βασικό τροφοδότη της αγοράς εργασίας και αφού η αγορά εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο έχει ως κοινή γλωσσική συνισταμένη τα αγγλικά, η γλώσσα πρέπει να είναι η αγγλική.
Υπάρχει όμως ακόμα ένα επιχείρημα υπέρ της προσπάθειας "αγγλοποίησης" της ανώτατης εκπαίδευσης… είναι η προσέλκυση φοιτητών από όλο τον κόσμο. Οι σημερινές περικοπές στην εκπαίδευση και η αύξηση των διδάκτρων ως μέσο επιβίωσης των πανεπιστημίων, δημιούργησε μεγαλύτερη ανάγκη διεύρυνσης της δεξαμενής προσέλκυσης φοιτητών, δημιουργώντας έτσι νέες πελατειακές σχέσεις. Η γλώσσα σε αυτού του είδους τη σχέση είναι άκρως σημαντική.
Δυστυχώς, αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι η εκπαίδευση μετατρέπεται σε δούρειο ίππο μιας προσπάθειας ηγεμόνευσης της αγοράς εργασίας μέσα από διαμόρφωση ευνοϊκού πλαισίου στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η αξία της διδασκαλίας σε γλώσσα με την οποία ο φοιτητής να μπορεί να αποκομίσει περισσότερα ακαδημαϊκά οφέλη κατά την σπουδή του, αντικατασταίνεται από μια λογική που η βαρύτητα της σπουδής δεν έγκειται στην ακαδημαϊκή προσφορά αλλά στην μετέπειτα επαγγελματική πορεία… η οποία εν πάση περιπτώσει είναι πλασματική.
Μια τέτοια λογική είναι που οδηγεί στην ανεργία.
No comments:
Post a Comment