Καλωσορίσατε... Welcome...

Γιατί … η άλλη όψη

Πρόσφατα διάβαζα ένα βιβλίο του Αλεν Ντε Μποτόν, "Η Θρησκεία για τους άθεους".Συχνά η προσπάθεια αποδόμησης της λογικής της θρησκείας βασίζεται στην επιχειρηματολογία ενάντια στη δράση της ίδιας της εκκλησίας και στην ερμηνεία της εκκλησίας για το τι είναι θρησκεία. Ως αποτέλεσμα, συχνά ο κόσμος δημιουργεί αντιπάθεια στη θρησκεία λόγω της κακοφωνίας της εκκλησίας ή αντίθετα συμπάθεια λόγω της καλλιφωνίας της εκκλησίας. Αυτό οδηγεί τη συζήτηση όχι στην ουσία αλλά στο παρουσιαστικό. Οδηγεί δηλαδή τον "άπιστο" πιστό, όχι στην αθεΐα αλλά σε άλλη θρησκεία ή άλλα δόγματα. Στην πραγματικότητα αποφεύγεται με αυτόν το μηχανισμό η αντιπαραβολή με τη λογική της θρησκείας,της κάθε θρησκείας, ανεξάρτητα από το εκφραστικό της όργανο και οδηγούμαστε απλά σε άλλες θρησκείες με πιο εκλεπτυσμένες μορφές ρητορείας. Προφανώς οι θρησκείες ως λογική δεν χάνουν από αυτή την αντιπαραβολή, απλά ανταλλάζουν πιστούς μεταξύ τους. Πιστούς οι οποίοι/ες σε καμία περίπτωση δεν τους δόθηκε η ευκαιρία αντιπαραβολής με την ίδια τη λογική της θρησκείας που ασπάζονται. Σε καμία περίπτωση δεν είχαν μπροστά τους την άλλη όψη της θρησκείας. Είχαν απλά την άλλη όψη των εκκλησιών τους…Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη, ή το επιχείρημα, ότι στην αναζήτηση μας για μια πιο ανθρώπινη και ευημερούσα κοινωνία, πρέπει να έχουμε υπόψη την πραγματική όψη των πραγμάτων. Οφείλουμε δηλαδή να γνωρίζουμε. Οφείλουμε να γνωρίζουμε για να δώσουμε τις μάχες εκεί που έχει αξία… εκεί που πραγματικά μπορεί να επέλθει η αλλαγή. Αν θέλουμε να αντισταθούμε σε κάτι οφείλουμε να γνωρίζουμε όχι απλά πως εκφράζεται αλλά και πως δομείται ως κατασκεύασμα, πως λειτουργεί ως μηχανισμός, με ποια εργαλεία συντηρείται και από ποια μέσα υποστηρίζεται. Όπως ακριβώς λειτουργεί η θρησκεία για τους άθεους.

Με αυτό το μπλοκ, μια ομάδα φίλων παραθέτουμε σκέψεις και επιχειρήματα στην προσπάθεια παρουσίασης της άλλης όψης των πραγμάτων. Αυτή που συχνά χάνεται από το πεδίο του δημόσιου λόγου, αδύνατον δε να την εντοπίσεις ούτε καν στο δημοσιογραφικό λόγο… ένα λόγο που όφειλε εξ ορισμού να παρουσιάζει την άλλη όψη. Η άλλη όψη της εκπαίδευσης, η άλλη όψη της οικονομίας, η άλλη όψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η άλλη όψη της Κύπρου και η άλλη όψη του πράσινου, δεν αποτελούν όψεις διαφορετικών σχημάτων… Αποτελούν όψη του κόσμου που ζούμε… από τον μικρόκοσμο της Κύπρου μέχρι αυτό που σαδιστικά κάποιοι αποκαλούν ως παγκόσμια οικογένεια!

Το μπλοκ αυτό αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης απόψεων… πεδίο αποδόμησης του ψεύτικου και πεδίο ανάδειξης της άλλης όψης. Μια άλλης όψη, που ούτε φανταστική είναι, ούτε υπερφυσική. Είναι η όψη την οποία βιώνουμε ο κάθε ένας μας και η κάθε μια από εμάς με ένα συγκεκριμένο τρόπο ενώ ταυτόχρονα την παρακολουθούμε από το δημόσιο λόγο εντελώς καμουφλαρισμένη. Το μπλοκ δεν ενδιαφέρεται στο να αναπαράγει τη δυσφορία που βιώνει σήμερα μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού…ενδιαφέρεται στο να αναδείξει προτάσεις με προοπτική.

…Πονώ το κεφάλι μου και ο γιατρός μου βρίσκει πλατυποδία… συνεπώς … με τέτοια διάγνωση τέτοια φάρμακα θα πάρω…

Wednesday, August 1, 2012

Σχέση εκπαίδευσης και οικονομίας... η άλλη όψη


Η σχέση μεταξύ εκπαίδευσης και οικονομίας η οποία έχει από αρκετούς χαρακτηριστεί ως σχέση ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς κόσμους έχει βαθιές ρίζες στο χρόνο. Είναι γεγονός ότι κατά καιρούς και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες που επηρεάζουν το ένα ή και τα δύο μέρη αυτή η σχέση αναθερμαίνεται και μέσα από συγκλίσεις ή και διαφοροποιήσεις υποστηρικτών του κάθε κόσμου δημιουργούνται νέες δυναμικές. 

Η σχέση εκπαίδευσης  - οικονομίας δεν είναι μονοδιάστατη. Υπάρχει λόγου χάριν καλά αποτυπωμένη η αντίληψη, ιδιαίτερα στους γονείς, ότι οι σπουδές του παιδιού τους θα πρέπει να φτάσουν σε αίσιο τέλος με την άμεση και επαγγελματική τους αποκατάσταση στο πεδίο των σπουδών τους. Ενώ αυτό είναι θεμιτό, μπορεί κάποιος να ρωτήσει εύλογα, "αυτό από μόνο του φτάνει;"  Μπορεί το σχολείο ή ακόμα το πανεπιστήμιο να εγκλωβιστεί σε αυτή τη λογική; Από την άλλη το πανεπιστήμιο μπορεί να αγνοήσει πλήρως αυτή την χρησιμοθηρική σκοπιά της εκπαίδευσης, κατά πολλούς; Η επιτυχής ολοκλήρωση των σπουδών σε τριτοβάθμιο επίπεδο μπορεί από μόνη της να αποτελέσει εχέγγυο για άμεση επαγγελματική αποκατάσταση ή ακόμα για ψηλότερη παραγωγικότητα;

Και αν τελικά επικρατήσει η άποψη ότι διδάσκουμε για την παραγωγή και την αγορά εργασίας… Για ποια παραγωγή και ποια αγορά εργασίας, όταν ο ρυθμός αλλαγής της ίδιας της αγοράς εργασίας και της παραγωγής είναι πολύ πιο ψηλός από τον όποιο ρυθμό αλλαγής των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων; Και αν τελικά η απάντηση βρίσκεται στην προσαρμοστικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τότε και πάλι θα μιλούμε για ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο σχολείου από αυτό που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. 

Ο πιο πάνω προβληματισμός είναι ιδιαίτερα έντονος τα τελευταία χρόνια. Έρευνες που δείχνουν ακριβώς τη μετατροπή των εκπαιδευτικών μεγεθών σε οικονομικά μεγέθη με υπόβαθρο προγράμματα όπως η ΠΙΣΑ εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο προκαλώντας αμηχανία στους εκπαιδευτικούς κύκλους.

Αυτή η ολοκλήρωση μιας μακρόχρονης σχέσης, εκπαίδευσης  και οικονομίας σε «γάμο» φαίνεται ότι σήμερα τουλάχιστον, τυγχάνει της συναίνεσης των συγγενών και από τις δύο πλευρές του γαμήλιου ζευγαριού. Της οικονομίας από την μια με τους ισχυρούς γονείς και θείους να είναι οι ομοσπονδίες των εργοδοτών και βιομηχάνων, Ευρωπαϊκή στρογγυλή τράπεζα Βιομηχάνων, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα  κλπ να απαιτούν πλέον ρόλο και λόγο στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά και παρουσία στη διαχείριση της.  Από την άλλη πλευρά του ζευγαριού, η εκπαίδευση με τους παραδοσιακούς της συμμάχους στην οικογένεια, τις ομοσπονδίες πανεπιστημίων, τους εκπαιδευτικούς και τις εκπαιδευτικές οργανώσεις,  τους ίδιους τους γονείς και φοιτητές. Και οι δύο οικογένειες δείχνουν συχνά να θρέφονται από τα οφέλη της σχέσης και να επαναδιαπραγματεύονται τους όρους του  προγαμιαίου συμβολαίου.

Ο κάθε γάμος, όπως τουλάχιστον το γνωρίζουμε στις χώρες μας,  θέλει και παπά και κουμπάρο.  Στο ρόλο των κουμπάρων λοιπόν οι διάφοροι οργανισμοί που πιστεύουν σε αυτή τη σχέση και θέλουν να ευωδιάσει, λειτουργούν υποστηρικτικά στο ζευγάρι ετοιμάζοντας επιχειρήματα μέσα από έρευνες και συμφωνίες, βλέπετε ΟΟΣΑ, ΟΥΝΕΣΚΟ, διεθνής οργανισμό εμπορίου κλπ.

Και τώρα ο ιερέας... η Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μυστήριο περιλαμβάνει μια σειρά από αναφορές, εισηγήσεις με έμμεσα δεσμευτικό χαραχτήρα και με «σεβασμό» στην αρχή της επικουρικότητας. Ευαγγέλιο εδώ και σχεδόν δύο χρόνια αποτελεί η πρόταση Ευρώπη 2020.

No comments:

Post a Comment

Followers