Καλωσορίσατε... Welcome...

Γιατί … η άλλη όψη

Πρόσφατα διάβαζα ένα βιβλίο του Αλεν Ντε Μποτόν, "Η Θρησκεία για τους άθεους".Συχνά η προσπάθεια αποδόμησης της λογικής της θρησκείας βασίζεται στην επιχειρηματολογία ενάντια στη δράση της ίδιας της εκκλησίας και στην ερμηνεία της εκκλησίας για το τι είναι θρησκεία. Ως αποτέλεσμα, συχνά ο κόσμος δημιουργεί αντιπάθεια στη θρησκεία λόγω της κακοφωνίας της εκκλησίας ή αντίθετα συμπάθεια λόγω της καλλιφωνίας της εκκλησίας. Αυτό οδηγεί τη συζήτηση όχι στην ουσία αλλά στο παρουσιαστικό. Οδηγεί δηλαδή τον "άπιστο" πιστό, όχι στην αθεΐα αλλά σε άλλη θρησκεία ή άλλα δόγματα. Στην πραγματικότητα αποφεύγεται με αυτόν το μηχανισμό η αντιπαραβολή με τη λογική της θρησκείας,της κάθε θρησκείας, ανεξάρτητα από το εκφραστικό της όργανο και οδηγούμαστε απλά σε άλλες θρησκείες με πιο εκλεπτυσμένες μορφές ρητορείας. Προφανώς οι θρησκείες ως λογική δεν χάνουν από αυτή την αντιπαραβολή, απλά ανταλλάζουν πιστούς μεταξύ τους. Πιστούς οι οποίοι/ες σε καμία περίπτωση δεν τους δόθηκε η ευκαιρία αντιπαραβολής με την ίδια τη λογική της θρησκείας που ασπάζονται. Σε καμία περίπτωση δεν είχαν μπροστά τους την άλλη όψη της θρησκείας. Είχαν απλά την άλλη όψη των εκκλησιών τους…Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη, ή το επιχείρημα, ότι στην αναζήτηση μας για μια πιο ανθρώπινη και ευημερούσα κοινωνία, πρέπει να έχουμε υπόψη την πραγματική όψη των πραγμάτων. Οφείλουμε δηλαδή να γνωρίζουμε. Οφείλουμε να γνωρίζουμε για να δώσουμε τις μάχες εκεί που έχει αξία… εκεί που πραγματικά μπορεί να επέλθει η αλλαγή. Αν θέλουμε να αντισταθούμε σε κάτι οφείλουμε να γνωρίζουμε όχι απλά πως εκφράζεται αλλά και πως δομείται ως κατασκεύασμα, πως λειτουργεί ως μηχανισμός, με ποια εργαλεία συντηρείται και από ποια μέσα υποστηρίζεται. Όπως ακριβώς λειτουργεί η θρησκεία για τους άθεους.

Με αυτό το μπλοκ, μια ομάδα φίλων παραθέτουμε σκέψεις και επιχειρήματα στην προσπάθεια παρουσίασης της άλλης όψης των πραγμάτων. Αυτή που συχνά χάνεται από το πεδίο του δημόσιου λόγου, αδύνατον δε να την εντοπίσεις ούτε καν στο δημοσιογραφικό λόγο… ένα λόγο που όφειλε εξ ορισμού να παρουσιάζει την άλλη όψη. Η άλλη όψη της εκπαίδευσης, η άλλη όψη της οικονομίας, η άλλη όψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η άλλη όψη της Κύπρου και η άλλη όψη του πράσινου, δεν αποτελούν όψεις διαφορετικών σχημάτων… Αποτελούν όψη του κόσμου που ζούμε… από τον μικρόκοσμο της Κύπρου μέχρι αυτό που σαδιστικά κάποιοι αποκαλούν ως παγκόσμια οικογένεια!

Το μπλοκ αυτό αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης απόψεων… πεδίο αποδόμησης του ψεύτικου και πεδίο ανάδειξης της άλλης όψης. Μια άλλης όψη, που ούτε φανταστική είναι, ούτε υπερφυσική. Είναι η όψη την οποία βιώνουμε ο κάθε ένας μας και η κάθε μια από εμάς με ένα συγκεκριμένο τρόπο ενώ ταυτόχρονα την παρακολουθούμε από το δημόσιο λόγο εντελώς καμουφλαρισμένη. Το μπλοκ δεν ενδιαφέρεται στο να αναπαράγει τη δυσφορία που βιώνει σήμερα μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού…ενδιαφέρεται στο να αναδείξει προτάσεις με προοπτική.

…Πονώ το κεφάλι μου και ο γιατρός μου βρίσκει πλατυποδία… συνεπώς … με τέτοια διάγνωση τέτοια φάρμακα θα πάρω…

Monday, September 3, 2012

Η άλλη όψη της γλώσσας…


Τούτον το κείμενον εν μια απάντηση στο άρθρο του ΠΟΛΙΤΗ για την γλώσσαν… ή μάλλον καλλύτερα με πρόφασιν τη γλώσσαν.. Το άρθρο μπορείτε να το βρείτε δαμέ: http://dl.dropbox.com/u/4536791/politis_me_apopsn.jpg.

 ή δαμέ: 

http://patosmetrypav.blogspot.be/2012/08/blog-post_30.html (πατήστε τα μπλέ γράμματα)

Ο Wittgenstein εις το βιβλίον του «Φιλοσοφικές Έρευνες» επερίπαιζεν έναν Γάλλον πολιτικόν που εδήλωννεν πως η Γαλλική εν η πιό λογική γλώσσα. Τζαι εφύρνετουν που τα γέλια ο φιλόσοφος, επειδή απλούστατα  εν μπορεί μια γλώσσα να μέννεν λογική, αλλιώς εν θα ήταν ανθρώπινη γλώσσα… θα ήταν μοσχαρίσια ίσως!

Η λογική ανήκει στην ανθρώπινην φύσην τζαι η γλώσσα εννεν το όχημαν της σκέψης (δηλαδή να προϋπάρχει της σκέψης-όπως υπονοεί ο ΠΟΛΙΤΗΣ),αλλά εν το μέσον συγκρότησης της. Εξού τζαι ο κάθε άνθρωπος συγκροτεί την σκέψην του τζαι εκφράζεται καλλύτερα στην μητρική του γλώσσα. Φαίνεται όμως ότι στον Πολίτη η μητρική τους γλώσσα έννεν η τοπολαλιά τους. Μάλλον η κριτική τους σκέψη εκτίστηκεν μετά που θα επήαν για σπουδές στην Ελλά δα τζαι εμάθαν την κοινή νεοελληνική… η οποία ειρήστω εν παρόδω εν τόσον κοινή όσο η κοινή ταυτότητα!

Υπάρχει όμως τζαι κάτι άλλο. Στην προκειμένη περίπτωση η εφημερίδα αυθαίρετα χρησιμοποιεί το επιχείρημα του βάθους της γλώσσας. Κατ' επέκτασην θεωρεί ότι η εκδοχή της κοινής νεοελληνικής που χρησιμοποιά εν το μοναδικόν μέσο με το οποίο ο κάθε πολιτικός  πρέπει να εκφράζεται (οι υπόλοιποι εν πειράζει). Τζαι αν θεωρεί  τουτην την άποψην ότι εν σωστή γιατί το πρόβλημαν του με το σχολείον εννεν το ότι τα κοπελλούδκια διδάσκουνται στην κοινή νεοελληνική αλλά το ότι εν τους καλλιεργεί την κριτικήν σκέψην;

Εν υπάρχει  ζωντανή γλώσσα που να μέν ημπορεί να αφομοιώσει τζαι να εκφράσει έννοιεςεπειδή οι έννοιες εν ακριβώς δημιουργήματα της γλώσσας! Αλλιώς μιλούμεν για νεκρές γλώσσες. Έτσι ήρτεν τζαι η αρχισυνταξία του ΠΟΛΙΤΗ να μας πείσει πως η Κυπριακή «τοπολαλιά» στερείται διαλεκτικής τζαι εν μπορεί να εκφράσει πολιτικές έννοιες. Ω αρχισυνταξία του ΠΟΛΙΤΗ, τέρας Διαλεκτικής, Respect!.

Ας αναλύσουμεν διαλεκτικά το ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ (κοινό παρακαλώ) κείμενον της αρχισυνταξίας της συγκεκριμένης εφημερίδας. Στην πρώτη παράγραφον γράφει πως έναν που τα προβλήματα που έχουμεν (υποθέτω εννοεί σαν κυπριακή κοινωνία) εν πως μας λείπει η σοβαρότητα. Δαμέ συφφωνώ με τον κουμπάρο/κουμπάρα, γιατί αν είχαμεν σοβαρότηταν εν θα έιχαμεν τζαι την εν λόγω δημοσιογραφική πλάνην τζαι εν θα έφκεννεν κανένας να γράψει τούτα που μας λαλεί ο «ΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ». Ακολούθως προσπαθεί να χτίσει το επιχείρημαν του πάνω στο ότι η έλλειψη σοβαρότητας μας απορρέει που το εκπαιδευτικό μας σύστημα το οποίο, εν προωθά την κριτική σκέψη. Εν θα διαφωνίσω σε τούτο με την υποσημείωσην όμως ότι η κριτική σκέψη εννεν αμαξούιν να τον προωθήσεις. Η καλλιέργεια της έσιη να κάμει με ολιστικές αλλαγές στα σχολικά προγράμματα τζαι στον τρόπο διδασκαλίας τους.

Μετά όμως, προσπαθεί να συνδιάσει την έκφρασην με την κριτικήν σκέψην τζιαι τον πλούτον της ψυσιής!!!!! Δηλαδή, όποιος εκφράζεται με πλούσιον λεξιλόγιον (ας πούμεν ο Ομήρου) , έσιη τζαι κριτική σκέψην, έσιη τζαι πλούτον ψυσιής. Τωρά μάλιστα! Άμαν φωνάζουμεν πως η πολιτική στην Κύπρον εκατάντησεν σκέττη ρητορία, τζαι πως τα ΜΜΕ συντηρούν τούτην την κατάστασην, εν τούτα που εννοούμεν. Το πώς συνδιάζεται το μεγαλείον της ψυσιής με την γλωσσικήν έκφρασην εν ηξέρω! Ο θεός τζ’ η ψυσιή τους! Που την μιαν όποιος έννεν σπουδασμένος ρήτορας όπως τον εννοεί ο «ΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΑΠΟΨΗ» εν ημπορεί να έσιει «πλούτον ψυχής»… εν τζαι ελιτιστές εν τους κανεί. Που την άλλην όποιος μιλά απλά σημαίνει για τον πολίτην πως έν έσιει κριτικήν σκέψην, τζαι αναπαραγάγει ό,τι του λαλούσιν!

Ε υπάρχει τζαι  η άλλη πιθανότητα κύριοι/κυρίες του ΠΟΛΙΤΗ: κάποιος να εσκέφτηκεν τα πράματα κριτικά τζαι διαλεκτικά, να τα εκατάλαβεν τζαι να τα ανάλυσεν, τζαι να μπορεί να τα πεί ΑΠΛΑ τζαι με ΣΑΦΗΝΕΙΑΝ!!!!

Επειδή εβάλτηκεν η αρχισυνταξία του ΠΟΛΙΤΗ να διαλύσει τον Χριστόφκιαν τόσον σαν πολιτικόν όσον τζιαι σαν άθθρωπον, έννεν ανάγκη να μας πελλάνει τζαι μάς!

του Δημόκριτου Τζυπρή

No comments:

Post a Comment

Followers