Καλωσορίσατε... Welcome...

Γιατί … η άλλη όψη

Πρόσφατα διάβαζα ένα βιβλίο του Αλεν Ντε Μποτόν, "Η Θρησκεία για τους άθεους".Συχνά η προσπάθεια αποδόμησης της λογικής της θρησκείας βασίζεται στην επιχειρηματολογία ενάντια στη δράση της ίδιας της εκκλησίας και στην ερμηνεία της εκκλησίας για το τι είναι θρησκεία. Ως αποτέλεσμα, συχνά ο κόσμος δημιουργεί αντιπάθεια στη θρησκεία λόγω της κακοφωνίας της εκκλησίας ή αντίθετα συμπάθεια λόγω της καλλιφωνίας της εκκλησίας. Αυτό οδηγεί τη συζήτηση όχι στην ουσία αλλά στο παρουσιαστικό. Οδηγεί δηλαδή τον "άπιστο" πιστό, όχι στην αθεΐα αλλά σε άλλη θρησκεία ή άλλα δόγματα. Στην πραγματικότητα αποφεύγεται με αυτόν το μηχανισμό η αντιπαραβολή με τη λογική της θρησκείας,της κάθε θρησκείας, ανεξάρτητα από το εκφραστικό της όργανο και οδηγούμαστε απλά σε άλλες θρησκείες με πιο εκλεπτυσμένες μορφές ρητορείας. Προφανώς οι θρησκείες ως λογική δεν χάνουν από αυτή την αντιπαραβολή, απλά ανταλλάζουν πιστούς μεταξύ τους. Πιστούς οι οποίοι/ες σε καμία περίπτωση δεν τους δόθηκε η ευκαιρία αντιπαραβολής με την ίδια τη λογική της θρησκείας που ασπάζονται. Σε καμία περίπτωση δεν είχαν μπροστά τους την άλλη όψη της θρησκείας. Είχαν απλά την άλλη όψη των εκκλησιών τους…Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη, ή το επιχείρημα, ότι στην αναζήτηση μας για μια πιο ανθρώπινη και ευημερούσα κοινωνία, πρέπει να έχουμε υπόψη την πραγματική όψη των πραγμάτων. Οφείλουμε δηλαδή να γνωρίζουμε. Οφείλουμε να γνωρίζουμε για να δώσουμε τις μάχες εκεί που έχει αξία… εκεί που πραγματικά μπορεί να επέλθει η αλλαγή. Αν θέλουμε να αντισταθούμε σε κάτι οφείλουμε να γνωρίζουμε όχι απλά πως εκφράζεται αλλά και πως δομείται ως κατασκεύασμα, πως λειτουργεί ως μηχανισμός, με ποια εργαλεία συντηρείται και από ποια μέσα υποστηρίζεται. Όπως ακριβώς λειτουργεί η θρησκεία για τους άθεους.

Με αυτό το μπλοκ, μια ομάδα φίλων παραθέτουμε σκέψεις και επιχειρήματα στην προσπάθεια παρουσίασης της άλλης όψης των πραγμάτων. Αυτή που συχνά χάνεται από το πεδίο του δημόσιου λόγου, αδύνατον δε να την εντοπίσεις ούτε καν στο δημοσιογραφικό λόγο… ένα λόγο που όφειλε εξ ορισμού να παρουσιάζει την άλλη όψη. Η άλλη όψη της εκπαίδευσης, η άλλη όψη της οικονομίας, η άλλη όψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η άλλη όψη της Κύπρου και η άλλη όψη του πράσινου, δεν αποτελούν όψεις διαφορετικών σχημάτων… Αποτελούν όψη του κόσμου που ζούμε… από τον μικρόκοσμο της Κύπρου μέχρι αυτό που σαδιστικά κάποιοι αποκαλούν ως παγκόσμια οικογένεια!

Το μπλοκ αυτό αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης απόψεων… πεδίο αποδόμησης του ψεύτικου και πεδίο ανάδειξης της άλλης όψης. Μια άλλης όψη, που ούτε φανταστική είναι, ούτε υπερφυσική. Είναι η όψη την οποία βιώνουμε ο κάθε ένας μας και η κάθε μια από εμάς με ένα συγκεκριμένο τρόπο ενώ ταυτόχρονα την παρακολουθούμε από το δημόσιο λόγο εντελώς καμουφλαρισμένη. Το μπλοκ δεν ενδιαφέρεται στο να αναπαράγει τη δυσφορία που βιώνει σήμερα μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού…ενδιαφέρεται στο να αναδείξει προτάσεις με προοπτική.

…Πονώ το κεφάλι μου και ο γιατρός μου βρίσκει πλατυποδία… συνεπώς … με τέτοια διάγνωση τέτοια φάρμακα θα πάρω…

Tuesday, March 12, 2013

Η άλλη όψη του συμφώνου… συμβίωσης

Όσο ενοχλητικό και αν ακούγεται, το γεγονός ότι ο νυν ευρωβουλευτής και τέως βουλευτής του ΔΗ.ΣΥ ξεσπάθωσε κατά της (αν)ιερής Συνόδου της εκκλησίας της Κύπρου για το θέμα του συμφώνου συμβίωσης ομοφυλοφίλων, αποτελεί από μόνο του ενδιαφέρον θέμα.
Και λέω ενοχλητικό διότι ο συγκεκριμένος "πολιτικός" (αλλοίμονο) βρίσκεται στη θέση που είναι ακριβώς με τις ευλογίες της (αν)ιερής Συνόδου της εκκλησίας της Κύπρου.  Ενδιαφέρον δε διότι επί του προκειμένου, έχει δίκαιο.
Φυσικά δεν μας είπε κάτι νέο διότι η θέση της εκκλησίας σε αυτό το ζήτημα είναι γνωστή και ενίοτε μυρίζει λιβάνι. Έγινε όμως η αφορμή (ας είναι και έτσι) για να αναθερμανθεί η δημόσια συζήτηση περί φύλων… μια συζήτηση που παρουσιάζεται δυστυχώς χωρίς ιδεολογικό στίγμα αλλά με ιδεολογικό συνειρμό. Μια συζήτηση που κονιορτοποιείται από την αισχρολογία των ΜΜΕ και πλήγεται από τους λοιπούς σύγχρονους σταυροφόρους, βαλτούς και μη. Μια συζήτηση από την οποία απουσιάζει δυστυχώς η αριστερά.
Περί τίνος πρόκειται;
Η συζήτηση είναι στην πραγματικότητα διπλή. Το σύμφωνο συμβίωσης ομοφυλοφίλων είναι στην ουσία του διαδικαστικό/νομικό ζήτημα. Διαδικαστικό διότι απλά έρχεται να δημιουργήσει πλαίσιο σε μια σχέση. Προφανώς για κάποιους το πρόβλημα είναι το ίδιο το πλαίσιο διότι με αυτό τον τρόπο κρίνεται ότι "δικαιώνεται"  η ίδια η σχέση. Στην "επιχειρηματολογία" των επικριτών είναι έντονο το στοιχείο της γκεμπελικής τακτικής. Εξισώνεται δηλαδή η συμβίωση μεταξύ ομοφυλοφίλων με ποινικά αδικήματα τουτέστιν παιδοφιλία, νεκροφιλία κλπ.
Αυτή η συζήτηση έχει ως αφετηρία τη μη αποδοχή της ομοφυλοφιλίας. Και όταν λέμε μη αποδοχή δεν εννοούμε το αυτονόητο για εμένα δικαίωμα που έχει ο κάθε ένας και η κάθε μια να κάνει αυτόνομα τις επιλογές ως προς τον/την σύντροφο του. Αυτό σε κάποιες χώρες έχει κυνικά "αναγνωριστεί" ως "υποφερτό κακό".
Εννοούμαι πρωτίστως το δικαίωμα να μπορεί αυτή του/της την επιλογή να την αποκαλύπτει δημόσια! Ή ακόμα χειρότερα για επικριτές να το αναγνωρίζει ως δικαίωμα η πολιτεία μέσα από ρυθμίσεις όπως είναι το σύμφωνο συμβίωσης. Δηλαδή με άλλα λόγια το επιχείρημα τους είναι: είστε που είστε ομοφυλόφιλοι γιατί πρέπει να το βλέπουμε κιόλας;
Θεωρώ ότι αυτή η συζήτηση είναι και η πιο επικίνδυνη. Και είναι επικίνδυνη διότι είναι ρατσιστική. Ας μην ξεχνούμε ότι παρόμοια στάση στο παρελθόν ακολουθήθηκε και για άλλες ευδιάκριτες ομάδες όπως είναι οι άνθρωποι με αναπηρίες ή ειδικές ανάγκες. Η πολιτεία σε άλλες εποχές έκτιζε τα ιδρύματα για αυτούς τους ανθρώπους έξω από τις πόλεις για να κρύβει τις ενοχές αλλά και τις ευθύνες της. Το επιχείρημα ήταν ακριβώς το ίδιο…

Followers